http://ohjelmat.yle.fi/mot/taman_viikon_mot/kasikirjoitustässä loppuosa, ei mahtunut yhteen viestiin, tossa on joku 20000 merkin raja
(Kuvassa Tapani Koivuniemi, toimitusjohtaja, Kustannusosakeyhtiö Koivuniemi, 17.1.2005)
Koivuniemi ääninauhalta: "Me ollaan siinä junassa jo, teen koko ajan työtä sen eteen että aukee ne ovet sinne, tulee ne resurssit, ne välineet, ne täytyy tulla. Ei se raha ole se, juttu, mutta se väline, sen täytyy tulla."
Antti: "Se on hyvä kysymys, että mitä hän niillä rahoillaan meinaa tehdä. Miksi hän ei paina sitä nappia ja anna niiden kaikkien tuotteiden tulla, kun tota semmoisia kuitenkin on olemassa, että minkä takia hän niin kuin sitä pidättelee?"
(Kuva: toimittaja puhelimessa)
Juonto: Esitimme Koivuniemelle myös kysymyksen, milloin firman voittoja aletaan käyttää hengelliseen työhön kuten työntekijöille on luvattu, mutta tähänkään emme tässä saa vastausta.
(Kuvassa tilinpäätöstietoja)
Juonto: Tosiasiaksi jää, että viime vuoden lopulla lahkon jäsenten Jumalan valtakunnan hyväksi tekemä työ oli tuottanut Kustannusosakeyhtiö Koivuniemelle viisi miljoonaa euroa. Rahoilla ei juuri ole tehty lahkon ulkopuolelle näkyvää hengellistä työtä. " Kustannusosakeyhtiön varojen käytöstä päättää yhtiöjärjestyksen mukaan hallitus, joka on yhtä kuin Koivuniemen perhe.
(Taukoa, junakuvaa, sitten lapsia liukumäessä leikkipuistossa)
Juonto: Lahkon tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Tietoa sisältä ei saa kuin lähtijöiden kautta. Toisaalta organisaatio on viime vuosina rapautunut, tärkeitäkin työntekijöitä on lähtenyt firmasta ja lahkosta. Toisaalta lahkossa kasvaa uusi voimavara. Mukana on vielä hiukan alle sata lasta, jotka kasvatetaan ja koulutetaan tiukasti yhteisön sisällä.
Pekka: "Jos ajatteli laittaa lapsensa niinku julkiseen kouluun, ni se katsottiin niskuroinniks ja eroilmotukseks. - - Siin on selkeet vahvuudet, ja vanhemmat satsaa siellä todella paljon työtä. Varsinki monet äidit tekee sitä, siis työkseen ja on siel on korkeesti koulutettuja ihmisiä opettamassa ja sillee. Niillä erikoistumisalueilla he on saavuttanu hyviä tuloksia, ja siel on semmoset tietyt linjaukset, et esimerkiks kaikille tulee pitkä matematiikka ja niin edelleen et kyllä, kyl se on tehokkaasti järjestetty kuvio."
(Lavastettua kuvaa kotikoulusta)
Juonto: Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei koulupakkoa. Vanhemmat voivat halutessaan opettaa lapsensa kotona. Ilmoitus kunnan opetusviranomaisille riittää. Espoossa kotikoululaisia on parisenkymmentä. Kirkkonummella, jossa lahkon lapsia myös asuu, ei haluta kertoa lasten määrää. Kotikoululaisten oppimistulokset ovat kuitenkin kuulemma olleet hyviä, kun niitä on kerran vuodessa koulussa mitattu.
Antti: "Heistähän kovasti pyritään leipomaan tällaista uutta sukupolvea. Meillekin puhuttiin sitä, että lapset on ne, jotka kantaa sen isoimman hedelmän ja me niin kuin rakennetaan sitä perustusta."
Kai: "Lapset on, elää hyvin, hyvin eristäytyneenä, tai eristettyinä " muusta yhteiskunnasta. Ku lapsi ihan syntymästään asti tottuu semmoseen totuuskäsitykseen, että vaikkapa nää tämmöset painoindeksiasiat ovat hyvä juttu, pitää olla hoikka ja lapsille jopa opetetaan että Jeesus tykkää laihoista tytöistä ja pojista. Mä nään, et se vääristää sitä niinku, terveyden käsitettä."
Juonto: Olisimme halunneet kysyä lahkon johtajalta myös perusteita sille, miksi lapset pitää kouluttaa kotona. Tähänkään emme nyt saa vastausta.
Juonto: "Läski lähtee seurakunnasta tavalla tai toisella", uhkasi lahkon johtaja opetuksessaan kesällä pari vuotta sitten. Pekka oli alkanut kuntoilla, lihasmassa oli lisääntynyt ja määrätyn painoindeksin saavuttaminen alkoi näyttää yhä mahdottomammalta.
Pekka: "Mä pääsin sitte semmoseen, niinku erään johtavan miehen, oliko se sit jonkinnäköistä sielunhoitoa joka tapahtu Skypessä. - Se alkoi näillä sanoilla, et "Sinä olet sika". Mutta ei siitäkään tullu sit mitään, en mä taipunu siinä, niin mä pääsin sit semmoseen erityisseurantaryhmään."
Juonto: Erityisseurannassa paino piti raportoida muita useammin. Jos Pekka ei vajaassa kuukaudessa laihtuisi 300 gramman viikkotahdilla, tarkoittaisi se samalla eroilmoitusta. Kriittiset grammat eivät lähteneet, ja melkein tasan vuosi sitten Pekka, Pekan vaimo ja lapset joutuivat eroamaan yhteisöstä.
Pekka: "Se oli kyl isompi isku mitä mä oisin osannu kuvitella, varsinkin vaimolle, koska vaimo oli satsannu ihan kaikki siihen yhteyteen, hänel ei ollu juur yhtään sen yhteyden ulkopuolisii ystäviä ja koska ne katkes lähestulkoon kaikki et, semmonen radiohiljasuus niinku laskeutu siihen, ni se oli tosi tiukka paikka."
(Kuvassa toimittaja ja Antti kävelevät Kirkkonummella)
Antti: "Joo, eli tää on paikka jossa ainakin sillon kun olen ollut mukana niin Tapani järjesti synttärijuhlansa, elikkä puhuttiin tälläsestä lokakuun vastaanotosta."
Toimittaja: "Tää on hieno paikka."
Antti: "Joo, viimeks kun oli täällä niin täällä oli lapset juoksi pitkin pihaa. Tuntuu oudolta olla täällä, kun viimeksi täällä on tavannut niitä ihmisiä, joita ei nyt oo nähnyt moneen vuoteen, tai siis pariin vuoteen."
Juonto: Myös Antin lähtö lahkosta kaksi vuotta sitten oli dramaattinen. Hänen vaimonsa oli alkanut kokea arjen lahkossa ahdistavana. Läskilinjauksissa ei tuntunut olevan oikein mitään järkeä, eivätkä lahkon vanhempien miesten lähentelyt tuntuneet hengellisesti kovin perustelluilta. Kun lahkosta samaan aikaan lähti muitakin, vaimo halusi ulos, mutta Antti ei. " Seurasi jälleen yksi nettipuhelu.
Antti: "Sitten näihin kysymyksiin, varsinaisiin, mitä vaimo kysyi, niin sanoi, että hän niin kuin oikeastaan suoraan sanottuna kielsi sen. Eihän tätä kielisuutelua, eihän sellaista ole. "¦ Tää oli hänen kommenttinsa. Tää oli itselle semmoinen merkittävä siinä mielessä. Ehkä semmoinen voisi kuvata, että joku olisi napsauttanut nukkuvan ihmisen vieressä sormia. Mitä tää, mitä hän oikein puhuu, että eihän toi pidä ollenkaan paikkaansa. Mä olen nähnyt, että ihmiset tekee varsinkin näissä Tapanin synttärijuhlissa sellaista."
Antti: "Hän alkoi sitten kovistelemaan sen takia " sanoi, että mä olen hyvin niin kuin tavallaan jyrkänteen reunalla ja vaimo ei ainakaan auta mua ylös, ja että pikemminkin painaa alas. Käytti paljon tämmöisiä niin kuin vertauskuvia, manipuloivia vertauskuvia, missä pyrki tavallaan sen poislähtemisen saamaan todella uhkaavaksi. Jos lähden pois, niin nyt mä olen vielä hänen voitelunsa alla, mutta jos lähden pois, niin ei ole mitään estettä riivaajille ja sudet tulee."
(Kuvia Raamatusta, jonka päälle liikkuvaa tekstiä)
Juonto: Koivuniemen lahkon opit tunnetaan ja tuomitaan nykyään myös karismaattisuutta korostavissa kristillisissä piireissä. Eräs evankelista kuvasi, että lahko alkoi positiivisena maallikkoliikkeenä, mutta on sittemmin mennyt epäterveeseen suuntaan, toinen taas sanoi, että liikkeestä on kadonnut armo. " Uskontojen uhrien tuki ry listaa sivuillaan 16 vaarallisen uskonnollisen yhteisön tunnusmerkkiä. Näistä 14 täyttyy Koivuniemen herran lahkon kohdalla kirkkaasti.
(Grafiikka: Tekstit ilmestyvät kuvan päälle)
Sisäinen kontrolli
Johtaja(i)n autoritaarisuus
Opillinen dogmaattisuus
Syyllistäminen
Vainoharhaisuus
Maailmankielteisyys
Sensuuri
Ihmissuhteiden rajoittaminen
Peiteryhmät
Varakkuus
Seksuaalinen manipulaatio
Eroa harkitsevien painostus
Totisuus
Uusien jäsenien värväys
Juonto: Lähtijät ovat perustaneet verkkoon oman keskustelusivustonsa, jolla halutaan kertoa lahkojen ja kulttien vaaroista. Monen kohdalla myös lahkossa syntyneet ystävyyssuhteet ovat ulkopuolella uudestaan elpyneet. Silti toipuminen voi olla hidasta.
Jaakko: "Jos on ollut tosi sitoutunut, se lähtö voi olla todella rankka. Me nyt oltiin vasta Tornissa, enkä ollut vielä töissä Koivuniemellä, niin varmasti meidän lähtö, vaikka se olikin rankka, oli paljon helpompi kuin jos olisi ollut 20 vuotta mukana. Tiedän, että jotkut on tarvinnut terapiaakin tässä."
(Loppukuva: Antti lukee erokirjettään, astuu ulos junasta)
Juonto: Kaksi vuotta sitten Antti lähetti irtisanoutumisensa sähköpostilla esimiehilleen, lähimmille työtovereilleen ja ystävilleen lahkossa.
Antti: "Muista seurata Jeesusta, älä ihmistä. Kukin tietäköön, millä perustuksella seisoo. Jotta valinta yhtiöön ja konsernin näkyyn voi olla aito, sen tulee olla täysin vapaa. Vapauden Kristus vapautti meidät. Jeesus ei koskaan syytä, pelottele tai uhkaile meitä, vaan ohjaa aina rakkaudessa totuuden tuntemiseen. " Irtisanoudun tällä päivämäärällä Kustannus Oy Koivuniemen palveluksesta. Kiitos kaikesta yhteydestä ja työstä, jota olen kanssanne saanut näiden vuosien aikana tehdä. Se on ollut merkittävä osa elämääni ja sen vuoksi päätös ei luonnollisestikaan ole ollut helppo. Olette kaikki edelleen hyvin rakkaita."
LOPPU