Kirjoittaja Aihe: Pettyneille ja muillekin  (Luettu 2941 kertaa)

Uskovainen muualta

• Vieras
Pettyneille ja muillekin
« : Syyskuu 15, 2009, 08:09:37 ip »
En ole koskaan käynyt Maitobaarissa, mutta näin siitä kertovan MOT-ohjelman. Olen tavannut muutamia mahtavia ihmisiä, jotka ovat kuuluneet sinne. Lisäksi olen itse ollut uskossa jo kauan muualla. Ohjelma oli sekä järkyttävä että liikuttava.

Kiitos kaikille, jotka olette osallistuneet Koivuniemen Raamatuhakuohjelman tekoon! Se tehtävä on varmaankin tullut Herralta ja Hän maksaa teille palkan, Hän ei jää velkaa! Olen käyttänyt sitä jo vuosia ja tälläkin hetkellä käytän. Hienoa, että Jumalan Sana on vapaasti kaikille sen kautta nähtävänä!

Jumala seisoo itse sanojensa takana, ja sen voi todeta sekä uskova ja uskomaton yhä uudestaan. Jumala oli tosi viisas neuvoessaan, että seurakunnassa tulee olla vanhimmisto. Seurakunta ei saa eikä voi olla yhden miehen show. Kaikki me olemme erehtyväisiä, mutta jos joku vanhimmista/opettajista/seurakuntalaisista eksyy, voivat toiset häntä rakkaudella neuvoa ja rukoillen palauttaa oikealle tielle. Lisäksi Raamattu neuvoo, että vanhimmiston ja opettajien opetus tulee aina arvostella. Paavali itsekin alistui vanhimmiston alle ja halusi tarkistaa, että on pysynyt opillisesti oikealla tiellä. Tämä kaikki on meille avoimesti luettavissa Pyhässä Sanassa. Galatalaiskirje sanoo mm:

1:3 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta,
1:4 joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!
1:5 Hänen olkoon kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
1:6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
1:7 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
1:10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.

Jeesus pelasti minut 29 vuotta sitten ja olen saanut olla Hänen opetuslapsensa siitä asti. Olen saanut myös tehdä parannusta monesti senkin jäkeen, mutta onneksi parannus on annettu meille elämäksi. Me saamme vapaaehtoisesti valita, ketä haluamme palvella, kenen neuvoja noudattaa, pienissä ja suurissa asioissa. Saamme valita Jeesuksen tahdon vapaaehtoisesti yhä uudestaan. En ole koskaan katunut niitä valintoja, jolloin olen armosta saanut tehdä Jeesuksen neuvon mukaan. Ketään täydellistä en ole vielä matkani varrella tavannut, joten Jeesus on ollut ainoa täydellisen luotettava neuvonantaja.

Ymmärrän kovasti niitä, jotka ovat maitobaarin lahkoon ajautuneet. Raamattu kertoo monia asioita seurakuntaperheestä, joita varmaankin tuossa ryhmässä osittain elettiin todeksi. Keskinäinen rakkaus ja välittäminen ovat varmasti asioita, joita Jumala tahtoisi omiensa keskellä vaikuttaa yhä enemmän, ja sitä siellä on varmaankin koettu. Vilpitön Jeesuksen rakkaus myös huokui muutamista ystävistä, joita tuosta ryhmästä olen tavannut. Mutta paholainen tekee kaikkensa, eksyttääkseen, jos mahdollista, kaikki. Liikaa yhden miehen päälle keskittynyt auktoriteetti on altistanut eksytykseen, joka on koitunut monien vahingoksi ja eksytykseksi. Mutta sinä pettynyt: pelisi ei ole vielä menetetty!

Kukin meistä voi vapaaehtoisesti tutkia omaa sydäntään ja kitkeä pois juurineen kaikki opit ja asenteet, jotka eivät kestä päivänvaloa Jumalan edessä. Parannuksessa saamme uskoa Jeesuksen sovitusveren voimaan ja kokea, että Hänen verensä on vieläkin voimassa, Hän edelleenkin nostaa, kantaa ja pelastaa. Jeesus on todellinen Vapahtaja, joka tekee uutta ja puhdasta jälkeä, mihin kukaan ihminen ei omin voimin pysty eikä oman viisautensa varassa, olkoon älykkyysosamäärä, ikä ja koko mikä hyvänsä. Jeesus-tie sopii yhtä hyvin insinöörille, herralle ja narrille, sillä Jumala ei katso henkilöön. Jokainen on Hänelle sanomattoman arvokas, sillä Hän kuoli meidän jokaisen puolesta. Hän on kuollut yhtä hyvin lahkojohtajan puolesta, kuin massamurhaajan tai siivosyntisen puolesta. Kuka ikinä nöyrtyy parannukseen Jumalan edessä, Hänelle on tarjolla armo ja vapautus. Kuka ikinä Jeesuksen nimissä johtaa ihmisiä harhaan, tulee ennemmin tai myöhemmin tilille Kaikkivaltiaan edessä. Jättäkäämme tuomiovalta lahjomattomalle Jumalalle. Saamme pitää ensikädessä huolta omasta sydämestämme ja sanoutua irti Jeesuksen nimessä kaikesta sellaisesta, mikä ei ole Jumalan tahto omassa elämässämme.

Toivon, ettei kukaan eksyksiin joutuneista menettäisi toivoaan, sillä Hyvä Paimen Jeesus on luotettava, hän voi ja haluaa auttaa selville vesille jokaisen eksytetyn, joka Häntä avuksensa huutaa! Myös jos joku luulee tuon tapauksen edustavan Jeesuksen toimintaa, erehtyy. Kehotan tutustumaan paremmin Uudesta Testamentista löytyvään seurakuntamalliin ja toteuttamaan sitä omalla kohdallaan, niin säästyy kyseiseltä eksytykseltä. Lopuksi vielä ote Koivuniemen Raamattuhausta:

Johanneksen evankeliumi:
14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Tätä Jeesus-tietä voin edelleenkin suositella kaikille lukijoille, sillä Hän on luotettava ja Hyvä Paimen. Hän voi auttaa Sinutkin kaikkien taistelujen läpi perille asti! Hänen kanssaan olet turvassa.

Excon

• ex-jäsen
  • Nobo
    • Profiili
Vs: Pettyneille ja muillekin
« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2009, 10:37:18 ap »
Kiitos viestistä. Olen samaa mieltä kanssasi uskosta ja parannuksesta.

Joissakin ihmisissä voi tosin olla tiettyä tunnetason herkkyyttä suoralle, avoimelle puheelle näistä asioista. Tämä johtunee siitä, että jos on 10 vuoden ajan kuullut Jumalasta, Jeesuksesta, parannuksesta ym. yhdestä ja samasta inhimillisestä lähteestä, ja kun on sitten joutunut pettymään tähän ihmiseen, joidenkin kohdalla voi mennä aikaa, ennenkuin voi kuunnella tällaista viestiä ilman kaikuja entisistä kipeistä kokemuksista. Ikävä kyllä tässä aukeaa taas uusi mahdollisuus syyllistää pois lähtenyttä: "hän on kylmennyt uskossaan" tms. Mutta ihminen ei vain ole automaatti, vaan hengellis-psyykkis-fyysinen kokonaisuus, joka tarvitsee aikaa ja armoa entisten kokemusten käsittelyyn ja "sen pitämiseen, mikä on hyvää". Siksi yhteydenpito toisiin uskoviin, joiden kautta voi saada tervettä ja suhteellisuudentajuista näkemystä hengellisiin asioihin, on tärkeä poislähdön jälkeisenä aikana. Itselleni on ollut helpottavaa pikkuhiljaa tajuta, mikä uskonelämässä on olennaista, ja jättää rauhassa epäterveet korostukset pois.

Markus L.

• ex-jäsen
  • Juniori
    • Profiili
    • Home of Markus
« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2009, 12:32:47 ip »
Niin, ja jossain vaiheessa sitä voi olla niin "sekaisin" väärien oppien ja ajatusmallien kanssa ettei pysty kitkemään yhtään mitään pois itse. Siinä vaiheessa ei auta muu kuin riippua kiinni (vaikka pikkurillillä) Jeesuksen lahkeessa. Ja sitten kun ei jaksa sitäkään, niin Jeesus kantaa ja ottaa harteilleen.
Kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat.

Uskovainen muualta

• Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 18, 2009, 12:36:40 ap »
Kiitos Excon ja Markus.

Vielä tarkentaisin, että parannus on pelkästään iloinen, vapauttava ja mahtava asia. Mulla on siitä paljon kokemusta, ja aina siitä tulee pelkästään hyvä mieli ja paljon enemmänkin. Jos ympäristö on hämmentänyt sanan alkuperäisen merkityksen, sen voi tarkistaa alkuperäisestä yhteydestään Sanassa. Tämä keino on säilyttänyt minutkin uskossa. Ympäristö tosiaan on vienyt inflaatioon ja vääristelyyn monta Jumalan tarkottamaa asiaa, mutta Sana on auttanut muakin. Ihmiset ja muodit voi muuttua, mutta Sana pysyy.

Tietysti monet vaikeudet voi johtua tekijöistä, jotka eivät ole minusta riippuvaisia, uskovien ja seurakuntien keskellä myöskin. Koska Jeesuksen seuraaminen on varmaan monelle muullekin kuitenkin elämän tärkein kysymys, en tiedä parempaa keinoa tarkistaa tilannettani muuta kuin Raamatun Sanaan peilaamalla. Toki luotettavat uskovat ystävät on hienoja lahjoja, jos niitä sattuu olemaan, mutta heitä on vaan nykyään niin harvassa. Sana ja yhteys Jeesukseen rukouksessa, niitä ei voita mikään.

Ei ole helppoa löytää Raamatun mukaista seurakuntaa nykyään, ei totisesti. Joskus vaikuttaa siltä, että vanhimmisto ei ole koskaan lukenut Raamatusta, mitä vanhimman tehtäviin oikeasti kuuluu. Joskus taas meininki voi olla niin viihteellistä, että toiminnan tarkoitus tuntuu olevan vain suurien massojen kerääminen ja sielullinen tunteilu ja hyvä lavashow. Hyviä opettajia, joiden elämä puhuu samaa kuin puhe, on liian harvassa. Raamattu kehottaa meitä arvostelemaan kaikki, ja tosiaan pitämään sen, mikä hyvää on. Aivojen käyttö on myös sallittu, sillä Jumala on luonut myöskin aivosolumme käyttöä varten.

Uskon kuitenkin kaikesta huolimatta, että joka Häneltä tosissaan pyytää johdatusta oikeaan seurakuntaperheeseen, Hän vastaa, kullekin oikealla tavalla ja ajalla. Onneksi Jumala kohtelee meitä henkilökohtaisesti eikä liukuhihnalla! Olen kokenut oikeesti sen, miten mahtava Jumalan lahja voi olla ikioma seurakuntaperhe ja oma paikka sen keskellä. Se on mahdollista, ja sitä kannattaa pyytää. Silti seurakuntaakaan ei kannata nostaa minun ja Jeesuksen väliin, vaan pitää Jeesus aina ykkösenä, tuli mitä tuli.

Siunausta teille kaikille, olette rakkaita Jeesukselle! Hän on ymmärtäväinen ja uskollinen Paimen! Hän on kaikkia herroja suurempi Herra! :D

vesa

• Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 18, 2009, 08:17:29 ip »
Koivuniemen toiminta on varmasti kaikkien mielestä lahko. Sen haitalliset vaikutukset ovat ilmiselvät. Raamattu ei puhu ankaran vakavasti pelkästään lahkoista vaan myös eri seuroista.

Mielestäni Koivuniemen lahkon olemassaolo voi koitua monien eduksi. Se puoltaa sen tarkastelemista, onko Suomessa muitakin lahkoja. Vaikka lahkoon kuulumisen seuraukset eivät välttämättä ole ainakaan havaittavalla tavalla niin vakavat kuin Koivuniemen lahkon kohdalla, on lahkoon kuuluminen kuitenkin erittäin vakava "lihan teko", ks. Gal 5:19-21. Onhan selvää, että lahkot ja eriseurat ovat täydellinen vastakohta sille, mitä Jeesus rukoili kolmeen kertaan "että he olisivat yhtä" (ks. Joh. 17 luku).

Lahkon syytkin ovat ilmeiset. Kun yhdellä paikkakunnalla pitäisi olla vain yksi seurakunta - ja siten myös vain yksi seurakunnan johtaja, miten kävisi kaikille karsimaattisille, erinomaisilla johtajan taidoilla oleville kandidaateille? Eivätkö heidän lahjansa jäisi käyttämättä? Ei, koska sen, joka haluaa olla suurin, tulisi olla kaikkien palvelija. Näin vaikka kuinka hyvät ominaisuudet omaava henkilö voi kaikilla lahjoillaan palvella seurakunnan jäsenenä Jumalaa ja toteuttaa Hänen tahtoaan elämässään.

Houkutus on kuitenkin liian suuri ja niinpä tämä karismaattinen johtajahenkilö perustaa oman lahkon, mielestään vähän paremman kuin muut eli hyvästä motiivista. Tämä on kuitenkin kategorisella tavalla virheellistä em. sanankohdan mukaan.

Joku kirjoitti, että on vaikea löytää Jumalan Sanan mukaista seurakuntaa. Näin varmasti on, mutta tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että tämä sallisi liittymisen lahkoon tai eri seuraan. "Osta totuutta, älä myy" on Raamatun ohje ja edelleen voimassa. Vaikka siis maksaa "jotain" kun seuraa Jumalan Sanaa, on paljon parempi maksaa kuin luopua totuudesta mistään hinnasta.

Ehkäpä vähitellen nämä lahkojen räikeydet - ja niiden tavaton leviäminen - käyvät ilmeisiksi uskoville ja sen myötä voisi syntyä aitoja paikallisia seurakuntia, jotka perustuisivat tietyn paikkakunnan uskoviin ilman mitään lisäkriteereitä. "Jäsenrekisterikin" tapahtuisi ylhäällä ja tietenkin jäsenyys käytännössä ilmenisi osallistumisensa seurakunnankokouksiin ja alistumisena seurakuntakuriin. Tämä on tietenkin mahdollista vain, jos jo lahkoihin tai eri seuroihin kuuluvat lähtevät ensiksi ulos. Sitä kaiketi seurakunta tarkoittaakin "uloskutsutut".

Tämä Koivuniemi episodi on todella murheellinen ja jokaisen uskovan tulisi tuntea murhetta tässä asiaa: varmasti on ollut päivä, jolloin TK on puhtaasta sydämestä rakastanut Herraa ja halunnut palvella Häntä. Sota on kuitenkin ankara ja tappioita tulee ehkä juuri niiden kohdalla erityisesti, jotka ovat olleet innokkaita Herran palvelijoita. Kuitenkin Herra on kaikkivaltias ja Hän on voimallinen armahtamaan TK:kin. Rukoillaan, että näin tapahtuisi, koska se olisi suuri voitto tämän suuren ristin tien häpäisyn asemesta. Siunauksen terveisin, Vesa

Uskovainen muualta

• Vieras
« Vastaus #5 : Syyskuu 19, 2009, 04:04:11 ip »
...Kun yhdellä paikkakunnalla pitäisi olla vain yksi seurakunta...

Minkä vuoden kartan mukaan? Työkseen nykyään muuttavat kuntarajoja kuka milläkin perusteella tai ilman. Jos vaikka pääkaupunkiseudun herrat päättävät yhtäkkiä liittää kaikki kunnat yhteen, niin ei se tokikaan määrää mitään Jumalan seurakunnissa. Kyllä Jumalan suunnitelmat tulee korkeammalta kuin kunnantalon päättäjien viivanvedot. Jumalalle ihmiset ovat arvokkaampia kuin kunnanherroille, sillä Hän välittää iankaikkisista sieluista. Hänellä on pelastus ja paras johdatus tarjolla itse kullekin, eikä se ole riippuvainen kunnantalon päätöksistä.

Kyllä Jumala toimii monessa eri seurakunnassa yhtä aikaa ja lellittelemättä. Jollekin uskovalle on helppo nakki hurauttaa monta kertaa viikossa kymmeniä kilometrejä seurakuntaansa joka viikko. Hyvä niin. Toiselle ihmiselle taas ei yhteyksiä ole, eikä terveys ja raha riitä matkusteluun julkisilla yhteyksillä toiselle puolella paikkakuntaa. Jumala ei aseta heitä eriarvoiseen asemaan, vaan Hänellä on varattuna henkilökohtainen johdatus kullekin. Kullakin seurakunnalla on oma vaikutusalansa, eikä sillä ole mitään tekemistä kuntarajojen kanssa. Alkuseurakunta kokoontui varsin paljon kodeissa, ja onneksi nykyäänkin rukouspiirejä ja soluja kokoontuu Jeesuksen nimessä. Olenpa nähnyt sellaisenkin siunauksen, että Jumala otti rukouspiirin niin voimakkaasti käyttöönsä, että siitä syntyi herätys ja Raamatullinen seurakunta. Vuosien varrella satoja ihmisiä pelastui ja lähetystyökin levisi useisiin maihin. Tällaista tekee Jeesus, täysin kuntarajoista ja muista seurakunnista riippumatta. Siunauksen laineet kyllä löivät yli muuhunkin yhteiskuntaan sekä paikkakunnan muihin seurakuntiin ja ympäristökuntiin.

Jos kaikki Helsingin uskovaiset kuuluisivat samaan seurakuntaan, kuka silloin enää pystyisi välittämään toisesta ja tuntemaan toisensa henkilökohtaisesti? Kuka silloin pystyisi enää valvomaan vanhimmistoa ja opettajia, elävätkö he oikeassa elämässään opetuksensa ja Sanan mukaan? Mielestäni Raamatun mukaista seurakuntaelämää on helpompi toteuttaa pienemmässä seurakunnassa, jossa opitaan tuntemaan toisensa ja pystytään myös rukoilemaan toistensa puolesta, myötä ja vastamäessä. Liian suureen seurakuntaan on helpompi hukkua. Ei seurakuntien myöskään tartte kilpailla keskenään, vaan elää rinnatusten kumpikin Jumalaa palvellen Sanan ja sen suunnitelman mukaan, jonka rukouksessa Herralta saavat.

Olen itse tavannut matkani varrella useita uskovia ystäviä, joiden kanssa olen saanut kokea yhteyttä Pyhässä Hengessä. Kyllä Henki sisuksissa aina pompahtaa riemusta, kun saa kohdata jonkun samanhenkisen. Se ei kuitenkaan ole ollut koskaan riippuvainen siitä, onko toinen eri seurakunnasta tai eri paikkakunnalta, kuin minä. Yhtä vähän siihen vaikuttaa ikä, älykkyysosamäärä, paino tai muut pinnalliset seikat. Samassa Hengessä olen myös saanut tehdä yhteisiä projekteja jäsenyyksien estämättä. Jeesuksen rukous, että me yhtä olisimme, voi toteutua eikä Raamatullisen seurakunnan jäsenyys ole sen esteenä.

Jumala kutsui minut ulos nimikristillisestä kirkkkolaitoksesta sillä hetkellä, kun sain uudestisyntyä ja kokea, mitä todellinen uskonelämä oikeasti voikaan olla Jeesuksen seurassa. Entisestä en ole kaivannut mitään takaisin. Sen jälkeekin olen saanut irtisanoutua eri asioista, mitä Jumala on osoittanut, etteivät ole Hänestä. Raamatullinen seurakuntakäsitys ei kuitenkaan kuulu niihin asioihin. Parannus on vielä mahdollista niin lahkojohtajalle kuin meille muillekin. Elämän tie on kaita tie, vaan se on auki nöyrtyvälle, Halleluja!  :D

Johdatusta kaikille!