Huomaan, että foorumilla monet aiheet keskittyvät entisen lahkomme negatiivisiin puoliin, eikä positiivisia asioita löydy. Ja se onkin hyvä, että ihmiset saavat purkaa myös negatiivisia tuntojaan. Konsernin sisäpuolella se ei koskaan ollut mahdollista. Olen pyrkinyt itse myös miettimään, mitä Konsernissa oli hyvää. Joitakin hyvältä näyttäviä asioita tuleekin mieleen, mutta en oikein tiedä olivatko ne sittenkään hyviä, koska ne kaikki olivat niin ehdollisia. Eihän rakkaus ole todellista, jos se kestää vain silloin kun suostutaan samaan muottiin.
Monet ihmiset ovat Konsernista lähdön jälkeen hyvin rikkinäisiä. Vuosikausia jatkunut syyllistäminen on tuhonnut ihmisen itsetuntoa. Ihminen voi olla täysin hukassa, kun taas aiemmin kaikki oli niin selvää. Nyt pitäisikin itse ottaa vastuu omasta elämästään, eikä vain sokeasti totella jotain auktoriteettihahmoa. Aiemmin jumalan (tarkoituksella pienellä kirjoitettuna) suunnitelma oli iskostettu päähäsi niin selkeästi ja nyt sinun pitäisi itse löytää suhde Jumalaan ja löytää, mitä todellinen usko oikein onkaan.
Aiemmin suhde jumalaan oli suorittamista: Kun teen näin ja näin (esim. kun laihdutan tai ajan riivaajat pois), niin Jeesus tykkää minusta. Lähdön jälkeen ihmisen tulisi löytää todellinen armo. Lahkon sisällä armo oli sitä, että saat jumalalta siunauksen, kun teet tiettyjä asioita. Todellinen armo ei ole sitä. Todellinen armo on sitä, että saamme Jumalan rakkauden osaksemme täysin ansioitta.
Konsernin sisällä ihmissuhteet olivat myös suorittamista ja ihmisillä oli nokkimisjärjestys. Voi olla vaikea hyväksyä se, ettei enään olekaan "eliittiä". Mutta se on myös vapauttavaa. Ei tarvitse ihmistenkään silmissä näyttää miltään erityiseltä. Kun käy eri seurakunnissa, ei tarvitsekaan olla tuomitsemassa, jos nainen puhuu seurakunnassa, tai jos kaikilla naisilla ei olekaan pitkää tukkaa tai ajamattomia kainalo -ja säärikarvoja. Aiemmin kaikista lahkomme erityispiirteistä oli tullut meille ylpeydenaiheita.
Mutta mistä löytyy rakennuspalikoita uuden elämän aloittamiseen? Tässä keskusteluryhmässä on tarkoitus rohkaista ja kannustaa lähteviä/lähteneitä ihmisiä löytämään uusi elämä, uusi toivo, uusi armo, uusi vapaus. Kaikki omat kokemukset ja vinkit siitä, mikä auttoi sinua (esim. kirjat, opetukset, tv-ohjelmat), ovat tervetulleita.