Kirjoittaja Aihe: Vietätkö joulua?  (Luettu 652 kertaa)

Ritva

• Juniori
  • **
    • Profiili
Vietätkö joulua?
« : Joulukuu 25, 2010, 12:47:34 ip »
HS:n kuukausiliitteessä kerrottiin, että TK:n raamattupiireissä ei vietetä joulua. Minäkin sain käsiini joulun viettoa vastustavan ja asiaa perustelevan lehtisen joskus 80- ja 90-lukujen taitteessa erääseen pirkanmaalaiseen kristilliseen yhteisöön liityneeltä ystäväperheeltä. Olisin lopettanut heti joulun vieton, ellei auktoriteettini eli mieheni olisi ollut toista mieltä. Tunnen pari kolme lähellä asuvaa perhettä, jotka eivät vietä joulua eikä heillä ole mitään yhteyttä TK:n raamattupiireihin.

Miten on, ystävät, vietättekö nykyisin joulua? Oletteko kysyneet asiaa Jeesukselta?

Halikat

• Vieras
Vs: Vietätkö joulua?
« Vastaus #1 : Joulukuu 25, 2010, 06:20:26 ip »
Minua kiinnostaa, mitkä ovat ne perusteet, joilla joulun viettoa vastustetaan? Itse vietän joulua, en ole uskovainen enkä ateistikaan. Jouluhan ei ole alunperin edes kristillinen juhla, joten siinä mielessä sitä voi viettää joko jeesuksen syntymäpäivänä tai yhdessä olon takia tai miksi nyt kukin viettääkään.

Itse rakastan joulun tunnelmaa, enkä halua jättää viettämättä sitä. Etenkin nyt kun on lapsia, joulua on mukava viettää.

maiy

• Vieras
« Vastaus #2 : Joulukuu 25, 2010, 10:32:14 ip »
Hei,

En vietä joulua, sillä olen muslimi. Muslimit uskovat Jeesuksen Profetiuteen, mutteivat vietä
Profeettojen (rauha olkoon heidän kanssaan) syntymäpäiviä ja siksi, siis uskontoon kuulumattomana juhlana, useimmat
muslimit pidättäytyvät juhlasta.

jukka

• ex-jäsen
  • Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #3 : Joulukuu 26, 2010, 07:38:31 ip »
Miten on, ystävät, vietättekö nykyisin joulua? Oletteko kysyneet asiaa Jeesukselta?
Kyllä vietämme. Jeesuksen synttärijuhlia on kiva viettää. Kysyin asiaa myös Jeesukselta ja vastaus olit: "Tietysti voitte viettää  synttäreitäni ja olen jopa iloinen siitä. Pidän juhlista.".

Toisaalta en voi olla varma oliko se Jeesus, joka sanoi sen minulle, koska olen vain erehtyväinen ihminen ja aika usein ihminen kuulee päässään ihan omien aivotoimintojen aiheuttamia ajatuksia. Itseasiassa luulen, että tuo ajatus perustuu omaan järjenkäyttööni ja raamantuntulkintaani. Mutta kysyin nyt kuitenkin, kun Ritva yllytti :)

Olen huomannut, että usein ihmiset, jotka väittävät saavansa suoraa ilmoitusta Jumalalta (tai jumalilta), ovat hyvin ylpeitä, suvaitsemattomia ja jyrkkiä. He uskovat olevansa oikeassa ja kaikki muut väärässä. He eivät yleensä kykene suhtautumaan kriittisesti omaan maailmankuvaansa. Kun heidän ajatuksiaan kritisoi, he suuttuvat. Mutta mitä muulta heiltä voisi odottaa? Jos ihminen kritikittömästi ajattelee saavansa suoraa ilmoitusta Jumalalta, niin mitä siihen kukaan ihminen voi lisätä? :/

Mielensäpahoittaja

• ex-jäsen
  • Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : Joulukuu 26, 2010, 08:03:32 ip »
Mekin vietetään antaumuksella joulua. Olkoonkin, että jouluun liittyy pakanallistaustaisia perinteitä. Se on vähän sama kuin suomalaiset lauloivat Ruotsin kannatuslaulua, kun voittivat sen lätkän MM-kisoissa, jos nyt haluaa perustella sitä jotenkin.

Minusta on kiva tarjota lapsille normaali lapsuus normaaleine tapoineen, juhlineen ja kaikkineen. Joulukirkot, seimet, kuuset, lahjat, kinkut, tonttulakit, koko setti. Se on osa paluuta yhteiskuntaan ja sen kulttuuriin.