Olisi kiva kuulla ajatuksia teiltä poislähteneiltä ja muiltakin, joilla on samanlaisia kokemuksia. Täällä on ollut puhetta siitä, onko ulkopuolella helpompaa vai vaikeampaa.
Oma kokemukseni on, että konsernin ulkopuolella on tietyllä tavalla vaikeampaa. Aluksi on vaikeata ajatella itse, tehdä valintoja, miettiä, mitä mieltä itse on asioista (ihan arkisistakin saatikka henksuasioista). Kun aikaisemmin moni ongelma on vain lakaistu maton alle "rukoilemalla sitä" tai "sanoutumalla siitä irti" yms yms, nyt onkin pohdittava juttuja monelta kantilta ja kaivettava prosessori kaapinperiltä ja alettava käyttää sitä ihan itse.
Tämä prosessi on toisaalta antoisaakin. Oma persoona alkaa uudelleen rakentua. Alkaa tutustua uudestaan siihen henkilöön, joka on. On uskallettava tunnustaa omat heikot kohdat. On uskallettava katsoa peiliin siinäkin, mikä sai liittymään ja kuulumaan vuosikaudet lahkoon ja alistumaan henkiseen kyykytykseen. Onhan se väistämättä kipeää ja nöyryyttävääkin. Monelle se on ollut niin raskasta, että on tarvittu psykiatrista hoitoa. Itse koen, että persoonallisuuden kehitys jäi siihen, kun sitoutuminen syveni. Koen sisäisesti olevani vielä sen ikäinen kuin olin silloin. Aikuisuus on lähtenyt liikkeelle vasta poislähdön jälkeen, vaikka ulkoinen habitus kertoo muuta.
Sisälläollessa oli oikeastaan helppoa, vaikka ajoittain ahdisti ja elämänpiiri oli pieni. Riitti, kun pysyi "linjassa". Onhan TK itsekin sanonut myöhempinä aikoina, ettei meidän tarvitse edes rukoilla, riittää kun teemme niinkuin hän sanoo. Oikeasti hän varmaan toivoo, ettei lauma edes ajattelisi mitään. Eikä se juuri ajattelekaan. Ajattelu on melko helposti pysäytettävissä hokemalla jotain mantraa kuten "katso hedelmää", "kiitos Herralle", "koirat haukkuvat mutta karavaani kulkee", "liha kuolee", tai ihan alkukantaisesti kielillä puhumalla tai lauleskelemalla "me käymme valloittamaan tämän maan". Taikka sitten vähän brutaalia sotimista Skypessä.
Toista se on nyt, kun asiat pitää kohdata ja on otettava vastuuta omista tekemisistään ja mielipiteistään.