Kirjoittaja Aihe: Millaisia ajatuksia ja tuntemuksia Koivuniemen opetukset herättivät?  (Luettu 875 kertaa)

Ksenia

• Nobo
  • *
    • Profiili
Ennen varsinaista kysymysta muutama sana itsestäni: olen seuraillut foorumia jonkin aikaa, koska olen ollut koko ikäni kiinnostunut uskonnoista (tosin vain ulkopuolelta; minulle selvisi jo hyvin nuorella iällä, ettei minusta ole uskonnon harjoittajaksi). Minulla ei ole mitään siteitä konserniin tai sen entisiin taikka nykyisiin jäseniin.

Olen kuunnellut hyvin pintapuolisesti joitain Koivuniemen opetuspuheita, ja niitä kuunnellessani olen miettinyt, mitä on mahtanut pyöriä mielessä niillä ihmisillä, jotka ovat istuneet paikan päällä puheita kuuntelemassa. Varmaankin hyvin erilaisia asioita eri vaiheissa, koska täällä kirjoittelevat ihmiset ovat jossain vaiheessa päättäneet lähteä, koska ovat havainneet opetukset epäterveiksi.

Vielä haluaisin kysyä, millaisia tuntemuksia teillä oli konserniaikananne Koivuniemeä kohtaan. Oliko hän enemmän pidetty vai pelätty johtaja?

Tiina

• ex-jäsen
  • Nobo
    • Profiili
Vs: Millaisia ajatuksia ja tuntemuksia Koivuniemen opetukset herättivät?
« Vastaus #1 : Tammikuu 30, 2011, 03:37:23 ip »
Menin aikanaan mukaan, koska muutin uudelle paikkakunnalle opiskelemaan ja halusin uusia ystäviä. Uskoin vahvasti, että Jumala oli johdattanut minut tähän seurakuntaan. (Vaikka Tapani julkisesti toisin väittää, kyllä hän heti alkuunsa piti raamattupiiriään seurakuntana.) En oikein koskaan erityisesti pitänyt Tapanista, kyllä hän oli enemmän pelätty johtaja kuin pidetty, omassa mielessäni. Konsernissa oli kivaa ennen kaikkea muiden kivojen ja fiksujen ihmisten kanssa. Osa heistä lähti jossain vaiheessa pois, mutta uusia tuli tilalle Maitobaarin kautta.
Aivopesu oli vahvaa, Tapanin puheet menivät läpi kuin Jumalan sana, koska uskoimme, että hän on Jumalan profeetta. Kun parannuksesta jauhettiin jatkuvasti, oli se aika ahdistavaa ja itsensä tunsi koko ajan riittämättömäksi. Jälkikäteen olen myös ymmärtänyt, että tietyt termit tarkoittivatkin jotain aivan muuta kuin mitä itse luulin. Esim. minun olisi pitänyt tehdä parannusta passiivisuudesta enkä vieläkään tiedä, mitä sillä tarkoitettiin. Jatkuva syyllisyys painoi mielessä. Jälkikäteen on ollut vaikea ymmärtää, miten olen voinut olla niin tyhmä, että olen uskonut Tapanin kaltaista kulttijohtajaa.

Ksenia

• Nobo
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2 : Tammikuu 30, 2011, 05:02:20 ip »
Kiitos vastauksesta, Tiina!

Toivottavaasti kysymykseni ei herätä epämiellyttävää tunnetta, että utelen asioita. Niinhän mä toisaalta teen, tiedonjano on sellaista.

Vaikka itse olenkin uskontojen suhteen ulkopuolinen, ja esim. tuollainen opetuspuheen konsepti tuntuu mulle jo sinällään vieraalta, ei teidän kirjoitustenne ja kokemustenne lukeminen ole ainakaan minussa herättänyt halua pohtia entisten ja nykyisten konsernilaisten älykkyyttä. En usko ollenkaan, että kultille altistuminen ja siihen mukaan lähteminen olisi jotenkin fiksuudesta kiinni. Jos ei tiedä tulevansa aivopestyksi ja manipuloiduksi, miten sitä voi vastustaa? Ainakin Suomessa kristilliset yhteisöt herättävät luottamusta ja positiivisia, turvallisia mielikuvia. Miten voi arvata, että lämminhenkinen yhteisö muuttukin joksikin muuksi?

Markus L.

• ex-jäsen
  • Juniori
    • Profiili
    • Home of Markus
« Vastaus #3 : Tammikuu 31, 2011, 08:30:41 ap »
Jos ei tiedä tulevansa aivopestyksi ja manipuloiduksi, miten sitä voi vastustaa? Ainakin Suomessa kristilliset yhteisöt herättävät luottamusta ja positiivisia, turvallisia mielikuvia. Miten voi arvata, että lämminhenkinen yhteisö muuttukin joksikin muuksi?
Niinpä. Siksi on hyvä, että vihdoin kaikki salaisuudet on tullut julki.
Kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat.

Mielensäpahoittaja

• ex-jäsen
  • Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : Helmikuu 03, 2011, 09:54:15 ip »
Kun tiedettiin että Tapani oli tulossa puhumaan, ilmassa oli aina erityistä jännitystä. Sieltä saattoi tulla joku tajunnanräjäyttävä ja lusteetseulova kolmen tunnin pläjäys, jota varten piti virittää aivot vastaanottavaiselle taajuudelle. Siis ylistettiin ja rukoiltiin erityisen ponnekkaasti jotta olisi "sydän auki". Itsesuggerointia se varmaan oli, jotta ei ottaisi niin koville se opetus. Kun Tapani puhui, sitä yritti kirjoittaa muistiin joka sanan, se kaikki tuntui niin merkitykselliselle. Nyt kun niitä vanhoja opetuksia lukee, niin saman asian voisi sanoa paaaaljon lyhyemminkin. Iso osa opetusta oli  hänen auktoriteettinsa korostamista, hehkutusta loistavasta tulevaisuudesta jos soveltaisi opetusta, ja sitten kirpeänä höysteenä vähän uhkailua, että mitä käy jos ei sovella. Ihan semmosta manipulointia, kuulijoiden johdattelua. TK osasi luoda ympärilleen tietynlaisen ilmapiirin, melkein kuin olisi ollut presidentti puhumassa. No, Kuninkaaksihan häntä tituleerattiinkin.

Pipopää

• Nobo
  • *
    • Profiili
« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2011, 11:12:17 ip »
No, Kuninkaaksihan häntä tituleerattiinkin.

Kuka tituleerasi ja kuka ei  ;D

Grattis

• Vieras
« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2011, 08:26:46 ip »
Ei kannata tiluurata ketään ihmistä.