Kirjoittaja Aihe: Checklist konsernista lähtemiseen  (Luettu 4496 kertaa)

Vierailija

• Vieras
Checklist konsernista lähtemiseen
« : Toukokuu 03, 2009, 10:14:49 ip »
Vauvalehden palstalle joku kirjoitti joskus hyväksi havaitsemansa ohjeet konsernista lähtemiseen. Tässä heikko muistikuvani niistä:

- Etsi salaa uusi työpaikka.
- Lähde TK:n firmasta palkkapäivänä. Ilmoita, että se on loppu nyt ja marssi ovesta ulos.
- Ota yhteys jo lähteneisiin - heiltä saat tukea ja apua.
- Vaihda tarvittaessa puhelinnumerosi salaiseksi äläkä epäröi tehdä ilmoitusta poliisille mahdollisesta häirinnästä.
- Älä syytä itseästi. Hanki itsellesi kivaa tekemistä.

snore

• Vieras
Vs: Checklist konsernista lähtemiseen
« Vastaus #1 : Helmikuu 14, 2010, 06:49:53 ip »
OIKEIN  ;D

Ritva

• Juniori
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2 : Joulukuu 27, 2010, 04:23:38 ip »
Lähde konsernista siinä tapauksessa että Jeesus käskee sinun lähteä. Jos saat johdatuksen ylhäältä, on tosihyvä edetä. Konsernin ulkopuolella eivät asiat välttämättä ole sen paremmin asiat kuin sisäpuolellakaan. Olen ehkä väärässä, mutta jotkut lähtijät vaikuttavat katkerilta.

Excon

• ex-jäsen
  • Nobo
    • Profiili
« Vastaus #3 : Joulukuu 27, 2010, 05:21:01 ip »
Lähde konsernista siinä tapauksessa että Jeesus käskee sinun lähteä. Jos saat johdatuksen ylhäältä, on tosihyvä edetä.

Ritva, et tainnut vastata aiempaan kysymykseeni koskien tuota "Jeesukselta kysymistä" - miten voi olla varma, ettei vastaus tule omasta mielestä tai alitajunnasta? Eiköhän tuohon koettuun vastaukseen vaikuta myös kysyjän omat ennakkokäsitykset ja ympäristön sosiaalinen paine. Jos on viettänyt 10-15 vuotta yhteydessä, missä Jeesuksen oletetaan olevan poikkeuksetta Tapanin ja konsernin puolella ja päinvastoin (ja ympärillä on vain samoin ajattelevia), voi olla vaikeaa ottaa aitoakaan lähtökehotusta vastaan. Raamattukaan ei missään kehota tekemään merkittäviä ratkaisuja pelkästään rukousta seuraavan subjektiivisen "vastauskokemuksen" perusteella. Kristitylläkin on oikeus ja velvollisuus arvioida kaikkia opetuksia objektiivisesti sen perusteella, miten ne vaikuttavat kuulijoiden elämään.

Tuollainen standardiratkaisun tyrkyttäminen joka ikiseen ongelmaan ja kysymykseen ei myöskään tee uskoa yhtään houkuttelevammaksi muiden silmissä. Kommenttisi ovat aika voimakkaan kuuloisia - ehdotan, että otat jatkossa huomioon muutkin ulottuvuudet kuin hengellisen.

Konsernin ulkopuolella eivät asiat välttämättä ole sen paremmin kuin sisäpuolellakaan.

Eivät välttämättä. Mutta konsernin ulkopuolella on sentään vapaus toimia oman omantunnon, harkinnan ja ehdottomasta ihmisauktoriteetista riippumattoman johdatuksen mukaan.

Olen ehkä väärässä, mutta jotkut lähtijät vaikuttavat katkerilta.

Katkeruus on ihmiselle valitettavasti luontainen reaktio koettuun vääryyteen, vaikka siitä tulee tietenkin pyrkiä eroon. Kai katkeruuden tunteen häviäminen vaatii useimmilla aikaa.

Anteeksi jos meni taas "henksuiluksi", mode siirtäköön off-topicciin, jos katsoo tarpeelliseksi.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2010, 05:26:27 ip kirjoittanut Excon »

jukka

• ex-jäsen
  • Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : Joulukuu 27, 2010, 07:28:16 ip »
Lähde konsernista siinä tapauksessa että Jeesus käskee sinun lähteä. Jos saat johdatuksen ylhäältä, on tosihyvä edetä. Konsernin ulkopuolella eivät asiat välttämättä ole sen paremmin asiat kuin sisäpuolellakaan. Olen ehkä väärässä, mutta jotkut lähtijät vaikuttavat katkerilta.
Jos Jumala olisi halunnut meistä robotteja, hän olisi tehnyt meistä robotteja. Kuitenkin meillä on oma järki, jota on tarkoitus käyttää. Jokaisen ihmisen on tarkoitus kasvaa aikuisuuteen. Aikuisuuteen kuuluu kyky tehdä omia päätöksiä. Ritva, luulen että sinulla on vaikeuksia tehdä omia päätöksiä elämässä ja sen takia sinun pitää "varmistella" asioita kysymällä ihan kaikkea Jeesukselta. Jos joku ihminen esim. hyväksikäyttää sinua, sinulla on täysi oikeus jättää kyseinen ihmissuhde. Sitä asiaa sinun ei tarvitse kysyä Jeesukselta. Vai mitä mieltä olet?

Ja mitä tulee konsernista lähtemiseen, niin kyllä Konsernin ulkopuolella asiat ovat paremmin. Tietän sen omasta kokemuksesta ja myös muiden lähteneiden osalta olen ymmärtänyt asian olevan niin.

Minusta on mielenkiintoista, että esität, Ritva, jatkuvasti puolustavia kommentteja Konsernia kohtaan, vaikka sinulla ei ole mitään kokemuspintaa kyseisessä lahkossa olemisesta. Se antaa sinusta hyvin ylimielisen ja omahyväisen kuvan.

Osku

• Juniori
  • **
    • Profiili
« Vastaus #5 : Joulukuu 27, 2010, 09:20:52 ip »
Olen ehkä väärässä, mutta jotkut lähtijät vaikuttavat katkerilta.

Näin juuri sanotaan lahkon sisällä ulospäässeistä. Tämä on niin tyypillistä.

trinity

• Vieras
« Vastaus #6 : Joulukuu 27, 2010, 09:28:10 ip »
Itselleni muistui Ritvan viestejä lukiessani mieleen eräs keskeinen repliikki, jota eräs Maitobaarin opettajista (JussiV) toisti jatkuvasti. "Kysy Jeesukselta" oli vastaus niin monessa tapauksessa. Onkohan Ritva kuitenkin saanut Tapanin opeista osansa?

Kerran eräs konsernilainen ystäväni tunnusti, että hänellä oli ongelmia "Jeesuksen äänen" kuulemisessa ja tämähän indikoi baarissa suoraan sitä, että suhde Jeesukseen ei ollut kunnossa. Sitä ei voinut sisällä ääneen sanoa. Lisää pyhittäytymistä kun olisi tarvittu. Kun ääntä ei oikeasti kuullut, päätökset syntyivät oikeasti konsernin valtavirran mukana.

Hyvinkin kokeneet Jumalan miehet ovat tunnustaneet, että Jeesuksen äänen kuuleminen ei todellakaan mene näin. Jumalan tahto on ilmoitettu Raamatussa ja "suorat" ilmoitukset eivät voi ohittaa niitä. "Kysyä Jeesukselta" oli käsittääkseni Binningien kirjan tuotelmia, ja näitä erilaisten oppaiden äänien kuulemisia on esiintyy voimakkaasti erilaisissa New Age-piireissäkin. Oikea henkien erottamisen armolahja toimii kuitenkin hieman eri tavalla.

Suosittelen lukemaan mm. Tapani Suonnon aiheeseen liittyvä artikkeli Karismaattisuuden harharetket (löytyy mm. googlettamalla).

Ritva

• Juniori
  • **
    • Profiili
« Vastaus #7 : Joulukuu 27, 2010, 10:55:56 ip »
Jos joku ihminen esim. hyväksikäyttää sinua, sinulla on täysi oikeus jättää kyseinen ihmissuhde. Sitä asiaa sinun ei tarvitse kysyä Jeesukselta. Vai mitä mieltä olet?

Voitaneen ajatella, että rappioalkoholisti mieheni on käyttänyt minua hyväkseen, kun on vuosien ja taas vuosien ajan käyttänyt valtaosan tuloistaan alkoholiin. Samoin hän on aiheuttanut suurta tuskaa ja epätoivoa olemalla viikkoja poissa kotoa, virtsaamalla patjat ja sohvat pilalle, kun ei humalatilan takia ole kyennyt menemään WC:hen. Pari helluntaiseurakunnan saarnaajaa oli antanut minulle luvan erota, mutta Jeesus ei. Tottelin luonnollisesti Jeesusta. Tänä päivänä mieheni on raittiina ja olen asiasta todella kiitollinen. On ihanaa etten iisebelin hengen innoittamana eronnut (kuten tein joskus ei-uskovana) ja että perhe on koossa. 

Pipopää

• Nobo
  • *
    • Profiili
« Vastaus #8 : Joulukuu 27, 2010, 11:10:48 ip »

Minä sain itse lähtöä miettiessäni samankaltaisen vastauksen tunnetulta hengen mieheltä - "kyse ei ole johonkin liikkeeseen kuulumisesta, vaan siitä, minne Jeesus sua johtaa."

Toi kysy Jeesukselta -teologia on vaarallinen, jos se otetaan ylimmäksi ohjenuoraksi tai kaikki kristinuskon perusteet ja raamatuntuntemus puuttuvat. Konsernissa tuon Kysy Jeesukselta viljelyn lopputuloksena ihmiset katselivat aina johtajien valintoja ja pikkuhiljaa asiat normittuivat. Jos perusta on kunnossa ja asioissa oikeasti etsitään taivaallista viisautta uskoen siihen, että Jumala on tarkoituksella luonut meidät tunteviksi ihmisiksi joilla on erilaiset persoonat ja mielihalut, niin mikä ettei. Komppaan Jukkaa siinä, että Jumala on antanut meille kyvyn ajatella siksi, että me voidaan tehdä myös päätöksiä itse.

Ritva

• Juniori
  • **
    • Profiili
« Vastaus #9 : Joulukuu 27, 2010, 11:54:08 ip »
Jukka
Meitä ei aina johdateta hengellisesti korkeatasoisempaan ja paremmalta tuntuvaan paikkaan. Kun olen Kristuksen orja ja Hänelle kuuliainen, Jumala voi johdattaa minut myös vähemmän miellyttävään paikkaan. Olin ollut 18 vuotta helluntaiseurakunnassa, kun Jeesus sanoi minulle, että minun tulee lähteä sieltä ja liittyä luterilaiseen kirkkoon. Apua, ei, ei, ei, en tuntenut siellä ketään enkä erityisemmin pitänyt enkä vieläkään pidä kirkonmenoista ja saarnatkin olivat mielestäni niin pinnallisia ja vähäiset ystäväni olivat helluntailaisia. Varmistin kuitenkin auktoriteettiasemassa olevalla Jumalan miehellä, että olin kuullut Jeesuksen äänen oikein ja jonkin ajan kuluttua siirryin kirkon jäseneksi.

Nyt ymmärrän, että luterilaiseen kirkkoon siirtymisestä oli hyötyä Sysmän hengelliselle elämälle. Jumala johdatti minut myöhemmin perustamaan yhteiskristillisen herätystä rukoilevan esirukouspiirin. Kaikki uskolliset esirukoilijamme ovat luterilaisia, eivätkä he olisi tulleet piiriin, mikäli olisin edelleen helluntaiseurakunnassa. Minut valittiin myös kirkkovaltuustoon tulevaksi kaudeksi.

Halikat

• Vieras
« Vastaus #10 : Tammikuu 02, 2011, 07:02:29 ip »
Jukka

Nyt ymmärrän, että luterilaiseen kirkkoon siirtymisestä oli hyötyä Sysmän hengelliselle elämälle. Minut valittiin myös kirkkovaltuustoon tulevaksi kaudeksi.

Siis oikeastiko? Eikö sysmäläiset erota enää terveitä ihmisiä ________sta?